1. rész / 2. rész
gloria.tv - minél katolikusabb, annál jobb
*********************************************************************************
Részletek:
Forrás:
http://ihtyskiado.blogspot.hu/2014/11/francesco-bamonte-szuz-maria-harca.html
Hivatalosan
elismerte a Vatikán az ördögűzők társaságát
2014. július 3. csütörtök 16:18
A Kléruskongregáció 2014. június 13-án jogi
elismerésben részesítette az Ördögűzők Nemzetközi Szövetségét (Aie) –
tájékoztat a Vatikáni Rádió.
Az Egyházi Törvénykönyv 322. kánonjának első
paragrafusa szerint, amely megállapítja, hogy a Krisztus-hívők magántársulása
jogi személyiséget nyerhet, jóváhagyta a szövetség statútumait. A szövetség
mint hívek nemzetközi magántársulása, a 116. kánon második paragrafusa szerint
rendelkezik a törvénykönyv által meghatározott összes joggal és kötelességgel.
Az 1925-ben született Gabriele Amorth atya, a Szent
Pál Társaság tagja kezdeményezte még a nyolcvanas években a szövetség
létrehozását. Akkor ugyanis egyre inkább terjedtek az okkult gyakorlatok, és
sok hívő fordult ördögűzőkhöz, mivel veszélyben érezte magát. Ekkor érlelődött
meg Amorth atyában az a gondolat, hogy szövetségbe tömörítse az ördögűzőket,
hogy kicserélhessék tapasztalataikat és ezáltal konkrét, hatékony segítséget
tudjanak nyújtani a hozzájuk fordulóknak. Így született meg 1991. szeptember
4-én az exorcisták olasz szövetsége, amely később nemzetközivé bővült.
Az Ördögűzők Nemzetközi Szövetségének elnöke,
Francesco Bamonte atya, a Mária Szeplőtelen Szíve Szolgái kongregáció tagja
megállapította: „A szövetség szentszéki jóváhagyása nemcsak a tagok, hanem az
egész Egyház számára örömet jelent”. Isten néhány papot arra hív meg, hogy
teljesítse az exorcizmus és a megszabadítás értékes szolgálatát. Az az
ördögűzők feladata, hogy alázattal, hittel és szeretettel kísérjék azokat a
személyeket, akiknek különleges spirituális és lelkipásztori figyelemre van
szükségük. Támogassák és bátorítsák őket a megszabadulás útján és élesszék fel
bennük a reményt.
Bamonte atya reményének adott hangot, hogy minden pap
tudatára ébred ennek a drámai valóságnak, amelyről gyakran nem vesznek
tudomást, vagy nem értékelik megfelelő módon. Az exorcizmus is a szeretet egyik
formája, amely a szenvedő személyek javát szolgálja; minden bizonnyal a testi
és lelki irgalmasság művei közé tartozik – mondta az Ördögűzők Nemzetközi
Szövetségének elnöke. Ma a szervezet kétszázötven ördögűzője harminc nemzetet
képvisel – olvasható az Osservatore Romano vatikáni napilap július 2-án
megjelent cikkében.
DON GABRIELE AMORTH : EGY ÖRDÖGŰZŐ TAPASZTALATAI
A
sátán füstje és Don Amorth füstje
Kovács Gábor atya hozzászólása egy interjúhoz
Don Gabriele Amorth, a római egyházmegye exorcistája,
egy Stefano Maria Pacinak adott interjúban élesen bírálja az Exorcizmus új
rituáléját. E bírálat során fontos és figyelemreméltó dolgokat mond, amelyeket
nagyon komolyan kell vennünk. Mégis úgy gondolom, bírálata más szempontokból
egyoldalú és túlzott.
Előre kell bocsátanom: nagyon tisztelem Amorth atyát.
Mélyen hívő, hivatásának élő embernek látom, aki ezreknek és ezreknek szolgált
eredményesen a manapság olyannyira elhanyagolt szentelménnyel, az
exorcizmussal. Könyve, az „Egy ördögűző tapasztalatai” (Ecclesia, Bp. 1994.),
szemkinyitó olvasmány volt sokak számára, magam is rengeteget tanultam belőle.
Ami az exorcizmus gyakorlatát illeti, őhozzá képest sehol sem vagyok,
egyszerűen nem vagyunk egy súlycsoportban. Ő sokezer exorcizmust végzett, én
soha egyet se. Szabadító imát végeztem ugyan, de nem olyan sokat, és minden
drámai jelleg nélkül. Nincsenek tapasztalataim rendkívüli démoni jelenségekről.
Mivel azonban magam is foglalkozom démonológiával,
továbbá mivel Amorth atya bírálata nem kizárólag az exorcizmussal kapcsolatos,
jogosnak tartom, hogy általános teológiai alapon néhány megjegyzést tegyek,
amellyel bírálatát nem megcáfolni, hanem bizonyos éleitől megfosztani
szeretném.
Vegyük szemügyre Amorth atya nyilatkozatának alábbi
sorait:
A II. Vatikáni Zsinat azt kívánta, hogy bizonyos
szövegeket átdolgozzanak. Azonban nem ezt tették, ehelyett teljesen újakat
írtak. Anélkül, hogy gondoltak volna arra, hogy így csak sokmindent elrontanak
kijavítás helyett. Sok rítust, mely kiállta az idő próbáját, e mánia alapján
elvetettek, elrontottak, mintha az Egyház egészen a mai napig hazudott volna
vagy csaló lett volna, s csak most érkezett volna el a zsenik, a
szuper-teológusok és szuper-bibliakutatók, szuper-liturgikusok kora, akik
pontosan tudják, hogy mi a jó az Egyháznak. Hát ez hazugság. A Zsinat egész
egyszerűen a szövegek átdolgozását akarta, s nem azok elvetését.
Nem szükséges gyakorlattal rendelkezni az
exorcizmusban, hogy lássuk: liturgikus tradicionalizmussal van dolgunk. Amorth
atya itt úgy beszél, mintha a zsinat által megkívánt átdolgozás kizárta volna
új szövegek alkotását, vagy mintha a liturgikus reform minden régi szöveget
elvetett volna, vagy mintha a pápa oldó és kötő hatalmába nem férne bele a
zsinati koncepció határainak túllépése (ami kétségkívül meg is történt, hiszen
a zsinat meg akarta tartani a latin misét). Ez három téves feltételezés,
mindhárom benne lappang az idézett interjú-szövegben, és azonfelül a keserű
indulat füstölgése is, amit a hemzsegő bántó szavak fejeznek ki. Ez nem a sátán
füstje; ez Amorth atya füstje.
Most képzeljük el: valakinek, aki így érez a
liturgikus újításokkal kapcsolatban, kezébe adnak egy új exorcizmus-szöveget,
ami radikálisan eltér az eddig használttól, amit ő már kívülről tudott.
Ráadásul ő mindent megtett, hogy ne ez a szöveg szülessen, és tiltakozását
figyelmen kívül hagyták. Keserűséggel, szíve háborgásában „kipróbálja” az új
rituálé szövegeit, és megállapítja, amit a riportban olvashatunk:
Olyan fegyvert adtak a kezünkbe, ami nincs megtöltve.
Kihúztak hatékony imákat, melyek a 12. század óta használatban voltak, s olyan
új imákat alkottak, melyek teljesen hatástalanok.
Mi, azok az exorcisták, akik az új átmeneti Rituálé
imáit kipróbáltuk, egyöntetűleg megállapítottuk, hogy azok teljesen
hatástalanok.
Ma nincs oltalom a sátán ellen. Nincs eszköz, nincs
ima.
Egyszerűen nem tudom elhinni, hogy a hittel, Jézus
nevében végzett ima „teljesen hatástalan” lehessen, különösen ha az az
Anyaszentegyház jóváhagyott liturgikus szövege. Teljesen hatástalan lehetett
azok kezében, akik eleve háborogtak ellene, és nem hitték, hogy hatékony lehet.
De azt nem hiszem, hogy ennyire formula-függő lenne a keresztény ima. Nem
vagyunk mágusok. Don Amorthnak teljes joga van azt kívánni, hogy más, jobb
imákat alkossanak az exorcizmus céljaira, s teljes joga van a régi formulát használni,
ha azt az Egyház megengedi neki. De nincs joga azt mondani, hogy a jelenlegi
liturgikus szövegek nem hatékonyak. Ez ugyanolyan, mint amikor a szélsőséges
tradicionalisták megállapítják, hogy az új mise átváltoztatása nem érvényes. A
tradicionalizmus hűtlenség az Egyházban mindig működő Szentlélek ellen.
Tárgyi tévedés azt mondani, hogy a
gyermekkeresztelésből kimaradt az exorcizmus. Talán kimaradt egy ördögűző
szöveg, de a lényeg megvan. Ugyancsak tévesnek tartom Amorth atyának azt a
megállapítását, hogy az Exorcizmus új rituáléja szerint rontás esetén tilos
exorcizmust alkalmazni. Tilos exorcizmust alkalmazni pusztán azért, mert valaki
úgy gondolja, rontás, szemmelverés stb. áldozata; ez ugyanis sokszor csak
babonás gyanú. Ha viszont az exorcista valóságos démoni jelenlétet érzékel,
akkor véleményem szerint nyugodtan alkalmazhat ilyen esetekben is exorcizmust,
ez nem ütközik az előírásba. A démoni jelenlét megállapítását pedig a régi
szertartás szerint se lehetett azzal végezni, hogy megkezdjük az exorcizmust,
hanem előbb meg kellett bizonyosodni a megszállottság tényéről. Amit tehát
Amorth „a tudatlanság mesterművének” nevez, megvolt a régi előírásban is, még
akkor is, ha Don Amorth gyakorlata ettől eltért. Továbbá az új rituálé se
„teljes bizonyosságot” követel, hanem „morális bizonyosságot”, ami azt jelenti,
hogy döntőnek látszó jelek szólnak a megszállottság mellett, nem pedig azt,
hogy az ellenkezője teljesen kizárt. Ilyen jeleket kaphatunk akkor, ha az
illetővel beszélgetünk és saját szavainkkal szabadító imát végzünk, nem
szükséges hozzá a szentelményi exorcizmus megkezdése. Amorth atyának, aki
kitűnő exorcista, elég tapasztalata van ahhoz, hogy valakinek fejére téve a
kezét, megállapítsa a démoni jelenlétet. Ez a morális bizonyossághoz és az exorcizmus
megkezdéséhez elég. Más esetekben, amikor nem kijelölt exorcista végzi az
exorcizmust, esetre szóló engedélyt kell kérni a főpásztortól, és nagyon
érthető, hogy ehhez bizonyítékok kellenek az exorcizmus szükségességére nézve.
Végül, az új rituálé valamennyi formuláját és a megszállottság fogalmának
rugalmasságát figyelembe véve, elesik szerintem az a vád is, hogy ellentmondás
van a Katekizmus és az Exorcizmus szövegei között.
Amorth atya könyvéből és interjújából az tűnik ki,
hogy harcias, konfliktus-kereső, kveruláns egyéniség. Nem kezdtek kampányt,
mondja; de ez az interjú nekem nagyonis úgy tűnik, mint egy megkezdett kampány
folytatása. Amit az exorcisták üldözéséről mond, abban meg kellene hallgatni a
másik oldal véleményét is. Az ilyen emberektől ugyanis félni szoktak, és
igyekeznek távol tartani őket az ügyektől. Főként, ha az egész liturgikus
reformról destruktív véleményük van.
Most pedig, miután őszintén elmondtam, miben nem értek
egyet Amorth atyával, elmondom azt is, mi az, amiben egyetértek vele. Ez pedig
– minden kritikám ellenére – több és lényegesebb, mint amiben nem értek egyet.
Tompítani kívántam támadását az új Exorcizmus ellen, amelyen Krisztus Szent
Egyházának jóváhagyó pecsétje van, de nem kívántam cáfolni fő mondanivalóját: hogy
a sátán füstje valóban behatolt az Úr házába.
Egyetértek Amorth atya következő állításaival:
1.) Súlyos mulasztás volt, hogy az új Exorcizmus
összeállításánál nem vették figyelembe a gyakorló exorcisták véleményét.
2.) A papokat, akik az exorcizmussal vagy általában a
démonokkal foglalkoznak, kollégáik és püspökeik igen gyakran exaltáltaknak
tekintik.
3.) Felháborító, hogy az exorcisták nemzetközi
kongresszusának képviselőit kizárták egy általános pápai kihallgatásról, és még
a magyarázattal is adósok maradtak.
4.) A klérus többsége, beleértve a püspököket, vagy
nem hisz a sátán és a démonok létezésében, vagy legalábbis nem tekinti ezt
olyan dolognak, amivel komolyan kellene foglalkozni.
5.) A sátán legnagyobb sikere: elhitette magáról, hogy
nem létezik.
6.) Az exorcizmus gyakorlása a katolikus Egyházban
félelmetes mértékben lehanyatlott.
7.) Mint a Szentatya mondotta: aki nem hisz az ördög
létezésében, az az evangéliumban nem hisz.
8.) Korunkban ijesztően terjed a sátánizmus, az
okkultizmus, a mágia.
9.) A sátán behatolt az Egyházba, az Egyház vezetésébe
és intézményeibe.
10.) Mindezek ellenére a katolikus Egyház, melynek
jelenleg II. János Pál pápa és a vele egységben lévő püspökök állnak az élén,
Krisztus igaz Egyháza, amelyet nem hagy el a Szentlélek, és a pokol kapui nem
vesznek erőt rajta.
Ez a megfontolt, tiszta lelkiismerettel vallott
véleményem, és örülnék, ha minél több pap, teológus és püspök atya olvasná.
Amorth-interjú
A
SÁTÁN FÜSTJE AZ ÚR HÁZÁBAN
Stefano Maria Paci interjúja Don Gabriele Amorth-tal
A „30 Tage” 2001. júniusi számában közölt német
szövegből ordította: Sztrilich Ágnes SSS
Huszonkilenc év telt el azóta, hogy a Montini-pápa
Péter Pál ünnepén azt mondta: „A Sátán füstje bizonyos repedéseken át behatolt
az Egyházba!” S ma? Hát igen, ez a füst olyan helységekbe is elterült, amiket
megóvottnak hittünk…
Huszonkilenc év telt el 1972 június 29-e után. Szent
Pál ünnepe volt, aki Krisztus evangéliumát elvitte a távoli Nyugatra. Azon a
június 29-én, Róma védőszentjeinek napján, Péter utódja, aki Pál nevét vette
fel, drámai figyelmeztetést hallatott. VI. Pál pápa Isten s az ember ősi ellenségéről
beszélt, akinek Sátán a neve. Ő az Egyház ellensége.
„Az Egyház falainak repedésein keresztül behatolt a
Sátán füstje” – hangzott a keserű, felrázó megálllapítás, mely sokak számára,
még a katolikus világban is, meglepő, sőt visszatetsző volt.
S ma, huszonkilenc évvel később? Ki lehetett hajtani
ezt a füstöt, vagy más helyiségeket is elborított? Ezt akartuk megtudni, s ki
válaszolhatna inkább a kérdéseinkre, mint az, aki napról napra kapcsolatba
kerül a Sátánnal és az ő művével. A híres exorcistávval, Don Gabriele
Amorth-tal készült ez a beszélgetés, aki megalapította az Exorcisták Nemzetközi
Szövetségét.
A másik ok, ami miatt felkerestük őt, hogy május 15-én
az Olasz Püspökkari Konferencia jóváhagyta az Exorcizmus új Rituáléját, s így
az most az Istentiszteleti Kongregáció áldásával végre életbe léphetett. Új
fegyver ez az ősi ellenség elleni harcban? S amennyiben ez még nem történt
volna meg - elősegíti az Isten Egyházába behatolt füst elűzését? Azonban
engedjük szóhoz jutni Don Amorth-ot, hogy ő mondja el, hogyan is néz ki ez az
évezredek óta tartó s most fellángoló harc. S hogyan is néz ki ez a csata,
melyet mindenekelőtt az Egyház bensejében kell megnyerni. S mi is van azzal a
bizonyos füsttel…. ami most már olyan helyiségekbe is behatolt, amelyeket
védettnek véltünk.
Don Amorth, végre készen van az Exorcizmus Új
Rituáléjának olasz fordítása.
Gabriele Amorth: Igen, készen van. A múlt évben még
elutasította a jóváhagyását az Olasz Püspökkari Konferencia (CEI), mert sok
fordítási hiba került bele. S mi, exorcisták, akiknek ezt végül is használnunk
kell, felhasználtuk az alkalmat, hogy hangot adjunk annak, hogy a Rituálé sok
pontjával nem értünk egyet. Azonban a latin eredeti szöveg változatlan maradt.
S az annyira várt rituálé végső soron torzó, egy hitetlen kígyó lett, mely
bennünket exorcistákat még akadályozhat is a Sátán elleni harcban.
Ez komoly szemrehányás. Mire gondol?
Amorth: Csak két példát említek. Hajmeresztő példák. A
15. pont beszél a rontásról, egy olyan szenvedésről, melynek oka, létrehozója a
Gonosz. S ami különböző módokon jöhet létre: varázsláson, elátkozáson,
szemmelverésen, vudun, macumbán stb. keresztül. A Római Rituálé eligazítást
adott, hogyan kell ezzel bánni. Az új rituálé ezzel szemben kategórikusan
kijelenti, hogy ilyen esetekben tilos exorcizmust alkalmazni. Ez abszurdum.
Hiszen a rontások okozzák a megszállottság és a Sátántól származó szenvedések
nagy részét, legalább 90 %-át. Ez olyan, mintha az exorcistákat eltiltanák
hivatásuk gyakorlásától. A 16. paragrafus pedig ünnepélyesen megtiltja
exorcizmus végzését, amennyiben nem teljesen biztos a gonosz lelkek jelenléte.
Hát ez a tudatlanság mesterműve, hiszen arról, hogy egy ember tényleg ördögtől
megszállott, éppen az exorcizmus során lehet meggyőződni! Ráaadásul nem
mulasztották el a szerzők azt sem, hogy ellentétbe kerüljenek a Katolikus
Egyház Katekizmusával is, mely egyértelműen kimondja, hogy exorcizmust kell
alkalmazni a démonok kiűzésére és az ördögi befolyások megszüntetésére. S hogy
ezt személyeken és tárgyakon is végbe kell vinni. Pedig az utóbbi esetben nem
az ördög jelenlétéről, hanem befolyásáról van szó. Az új Rituálé állításai
súlyosak és károsak, tudatlanságból és tapasztalatlanságból fakadnak.
Hát nem tapasztalt emberek írták?
Amorth: Egészen biztos, hogy nem. Az elmúlt tíz évben
két bíborosokból álló bizottság dolgozott ezen a Rituálén, az egyik a
Praenotandán dolgozott, azaz a bevezető megállapításokon, a másik az imák
összeállításán. Biztosíthatom, hogy egyik bizottságban sem volt senki, aki valaha
is részt vett volna exorcizmuson, vagy legalábbis valami elképzelése lenne
arról, hogy mi az exorcizmus. Ez az „ősbűne” ennek a Rituálénak. Senki azok
közül, aki dolgozott rajta, nem ismerte ki magát az exorcizmus területén.
Hogyan lehetséges ez?
Amorth: Tőlem kérdezi? A Vatikáni Zsinat idején minden
bizottság mellett volt egy szakértői csoport, a püspökök segítésére. S ez
szokás maradt a Zsinat után is, valahányszor a Rituálé részletein dolgoztak. De
nem ebben az esetben. Pedig ha van egy téma, melynél nélkülözhetetlen a
szakértők bevonása, akkor ez az.
De hát hogyan történhetett ez?
Amorth: Soha nem kértek tőlünk, exorcistáktól
tanácsot. Javaslatainkat a bizottság ellenérzéssel fogadta. Hát nem paradoxon
ez? Akarja, hogy elmondjam?
Természetesen.
Amorth: Mialatt a II. Vatikáni Zsinat előírásainak
megfelelően a Római Rituálé különböző részein dolgoztak, mi exorcisták arra
vártunk, hogy a XII. fejezet is sorra kerüljön, ami az exorcizmusról szól.
Azonban ezt nyilvánvalóan nem tekintették fontos témának, hiszen évek múltak
anélkül, hogy bármi történt volna. S aztán váratlanul 1990 június 4-én
megjelent az átmeneti rituálé, nagy meglepetésünkre, anélkül, hogy velünk
konzultáltak volna – hiszen hosszú idő óta előkészítettük a Rituálé revízióját.
Pl. azt szerettük volna az imák átdolgozásánál, hogy kerüljön bele az Istenanya
segítségül hívása, ami teljesen hiányzott belőle. Ezen kívül úgy véltük, hogy
észszerű lenne több, kifejezetten az exorcizmusra alkalmas imának a bevétele.
Azonban még alkalmat sem kaptunk arra, hogy előterjesszük a kérésünket. De nem
hagytuk elbátortalanítani magunkat, hiszen ez a szöveg nekünk készült. S az
Istentiszteleti és Szentségi Kongregáció prefektusa, Martinez Somalo bíboros, a
püspöki konferenciákat a dokumentum bemutatásakor írásban arra kérte, hogy két
éven belül tegyék meg észrevételeiket. Kérjék ki azoknak a papoknak a tanácsát
ehhez, akik ezzel dolgoznak. Ezért munkához láttunk. A 18 legtöbb
tapasztalattal rendelkező exorcistát hívtam össze, és alaposan foglalkoztunk a szöveggel.
Az első rész, mely az exorcizmus evangéliumi alapjaival foglalkozik, tetszésre
talált közöttünk, éppen így a biblikus-teológiai szemlélet, ennek itt volt a
helye. Az 1614-es Rituáléhoz hasonlítva. melyet V. Pál állított össze, amikor
nem volt szükség, hogy ezekre az elvekre hivatkozzon a Rituálé, ma ez
elengedhetetlen.
De amikor a gyakorlati résszel kezdtünk el
foglalkozni, mely a téma bizonyos ismeretét s ezen a területen való
tapasztalatot kívánna meg, igen meglepett bennünket, hogy azt kellett látnunk,
hogy a szerzőknek sejtelmük sincs minderről. Cikkelyről cikkelyre végigmentünk
rajta, s észrevételeinket minden résztvevővel közöltük, az Istentiszteleti és
Szentségi Kongregációval, és a Hittani Kongregációval, a püspöki
konferenciákkal. Egy másolatot a pápának is juttattunk.
Hogyan fogadták az észrevételeiket?
Amorth: Sehogy, semmi nem lett belőle. Mi a Lumen
Gentium zsinati dokumentumhoz igazodtunk, mely az Egyházat Isten népének
nevezi, – a Lumen Gentium 28. pontja beszél arról, hogyan dolgozzanak együtt a
papok a püspökkel, s a 27. pont világosan mondja még a laikusokról is, hogy
„lelkiismeretüknek megfelelően, álllapotukból fakadó tudásuk alapján és mert
fontos helyet töltenek be, lehetőségük, sőt kötelességük, véleményüket,
amennyiben az az Egyház javára vonatkozik, közölni.” Hát ez éppen ránk
vonatkozott. Naiv módon azt hittük, hogy a II. Vatikáni Zsinat rendelkezései
érvényre jutnak a római Kongregációkban is. De mi csak falba ütköztünk,
elutasítást és lenézést tapasztaltunk. Az Istentiszteleti és Szentségi
Kongregáció a bíborosi bizottságnak írt egy levelet, melyben közölte, hogy ők a
bíborosi bizottság egyetlen dialógusra alkalmas partnere, s nem a papok vagy
exorcisták. S aztán még egyértelműbben hozzátették – arra vonatkozólag, amit teljes
alázattal próbáltunk, mint szakértők, segítségként nyújtani – , hogy:
„Figyelembe kellene venni azt a jelenséget, hogy az exorcisták egy csoportja,
az ún. démonológusok, akik nemzetközi szervezetbe tömörültek, kampányt kezdtek
a Rituálé kikezdésére.” Ez valóban igaztalan vád, soha semmiféle kampányt nem
kezdtünk. Hiszen a Rituálé nekünk szól, s a Bizottságban nem volt senki, aki
ezen a területen kompetens lett volna, tehát több mint logikus, hogy részt
akartunk vállalni ebben a munkában.
Ez tehát azt jelenti, hogy az új Rituálé egyáltalán
nem segíti önöket a Sátán elleni küzdelemben?
Amorth: Igen. Olyan fegyvert adtak a kezünkbe, ami
nincs megtöltve. Kihúztak hatékony imákat, melyek a 12. század óta használatban
voltak, s olyan új imákat alkottak, melyek teljesen hatástalanok. De
szerencsénkre maradt számunkra egy kiskapu.
Miféle?
Amorth: Az Istentiszteleti és Szentségi Kongregáció új
prefektusa, Jorge Medina bíboros, a Rituálét egy megjegyzésssel (Notificatio)
látta el. Ez kijelenti, hogy az exorcisták számára nem kötelező ezt a Rituálét
használni, hanem – a püspökükkel való megbeszélés alapján – használhatják a
régit is. Erre a püspöknek a Kongregációnál jóváhagyást kell kérnie, amit – így
írta a bíboros – : „szívesen meg fogunk adni”.
Figyelemreméltó megfogalmazás.
Amorth: Akarja tudni, miért? Ez ugyanis Ratzinger
bíborosnak, a Hittani Kongregáció prefektusának és Medina bíborosnak a
próbálkozásából született. A Rituáléhoz akartak csatolni még egy cikkelyt – a
meglévő 38-hoz – , mely felhatalmazza az exorcistákat a régi Rituálé
használatára. Ez kétségtelenül egy végső kísérlet volt annak a komoly hibának
elkerülésére, melyet ez az új Rituálé tartalmaz. De a két bíboros fáradozása
kudarcot szenvedett a többiek ellenállásán. Így Medina bíboros, aki felismerte,
mi forog kockán, úgy határozott, hogy mindenesetre hozzáfűzi ezt a
Notificatió-t, mint mentőhorgonyt.
Hogyan tekintenek az Egyházon belül az exorcistákra?
Amorth: Rosszul. A pap kollégákat, akik ezzel a nehéz
témával foglalkoznak, bolondoknak tekintik, exaltáltaknak. Általában még a
saját püspökeik is, akiktől a megbizatást kapták, csak nehezen viselik el őket.
Tud példát mondani erre az ellenséges magatartásra?
Amorth: Nemzetközi Kongresszusunk volt Rómában, s
kértük, hogy fogadjon bennünket a pápa. Hogy megtakarítsuk számára a
fáradtságot, s ne fűzzünk még egy kihallgatást a meglévők sorához, egész
egyszerűen azt kértük, hogy a szerdai nyilvános kihallgatáson vehessünk részt a
Szent Péter téren. Még csak azt sem kértük, hogy említsenek meg minket az
üdvözléskor. Tehát egésszen egyszerű jelentkezési formulát állítottunk ki,
ahogyan arra Msgr Paolo De Nicolo, aki a Pápai Házztartás prefektusa, minden
bizonnyal még emlékezik. Azonban a kihallgatást megelőző napon, ugyanaz a Msgr
Niccolo közölte velünk – bár látszott rajta, hogy kényelmetlenül érzi magát, s
ez azt is jelentette, hogy ez nem saját döntése volt – , hogy nem vehetünk
részt a kihallgatáson. 150 exorcistát az öt kontinensről, olyan papokat, akiket
püspökük a kánonjogi normák szerint nevezett ki erre a szolgálatra, – imádságos
papokat, akik jóhírűek és tudósok, – tehát a klérus java – s akik csak azt
szerették volna, hogy részt vehessenek egy nyilvános pápai audiencián –
kidobtak. Msgr Nicolo még hozzáfűzte: „Természetesen ígérem, hogy ennek a
döntésnek indoklását levélben meg fogják kapni.” Öt év telt el azóta, a levélre
még mindig várunk.
Természetesen nem II. János Pál pápa utasított el
minket. De a tény, hogy 151 papot nem engednek be egy Szent Péter téri
nyilvános pápai audienciára, mutatja, hogy milyen akadályokat gördítenek még
egyházon belül is az exorcisták útjába, hogyan tekintenek ránk sokan az Egyház
tisztségviselői közül.
Ön naponta harcol az ördöggel. Mi volt a Sátán
legnagyobb sikere?
Amorth: Az, hogy elhitette, hogy nincsen. S ez csaknem
sikerült. Még az Egyházon belül is. A klérus és a püspökök nem hisznek többé az
ördög létezésében, az exorcizmus erejében, nem tartják igaznak azt a mérhetetlen
szenvedést, amit az ördög tud okozni, s nem hisznek abban az erőben sem, melyet
Jézus ígért a démonok kiűzésére.
Évszázadok óta a latin egyház – szemben az orthodox
egyházzal és néhány protestáns felekezettel – csaknem feladta az exorcizmus
tisztjét. S mivel nem végeznek exorcizmust, nincsenek, akik ezt tanulmányozzák,
nincsenek, akik ilyet láttak volna, a klérus már nem is hisz benne. Vannak
egész egyházmegyék, amelyek exorcizmus-ellenesek. Vannak egész nemzetek, ahol
nincs egyetlen exorcista sem, mint pl. Németország, Ausztria, Svájc,
Spanyolország, Portugália. Riasztó szükségállapot ez.
Franciaországot nem említette. Ott más a helyzet?
Amorth: Van egy könyv, amit a leghíresebb francia
exorcista írt. A címe: „Kik az exorcisták és mit tesznek? ” Ezt a a francia
Püspöki Konferencia megbízásából írta, s a Piemme kiadó lefordíttatta olaszra.
Az egész könyvben egyszer sincs megemlítve, hogy az exorcisták bizonyos
esetekben exorcizmust végeznek. S a szerző a francia TV-ben úgy nyilatkozott,
hogy még soha nem vett részt exorcizmuson, s nem is fog. A körülbelül száz
francia exorcista közül öt ha hiszi az ördög létét és végez exorcizmust, a
többiek a segítséget kérőket mind pszichiáterhez küldik.S a püspökök ennek a
Katolikus Egyházznak, melyből eltűnik az ördögben való hit, az első áldozatai.
Mielőtt kijött ez az új Rituálé,, a német püspöki kar levelet írt Ratzinger
bíborosnak, hogy nincs szükség új Rituáléra, hiszen nem szükséges már
exorcizmust végezni.
Az exorcisták kinevezése a püspök kötelessége?
Amorth: Igen. Amikor egy papot püspökké neveznek ki, a
kánonjog ráruházza az exorcisták kinevezésének abszolút tekintélyét. A minimum
tehát, amit egy püspöknek meg kellene kérdeznie ehhez, hogy az illető vett-e
valaha részt exorcizmuson. S ennek a kinevezésnek nagyon komoly döntésnek
kellene lennie. Sajnos szinte sohasem így történik a dolog. Ha azonban a
püspökhöz komoly kérés érkezik exorcizmusért – természetesen amely nem pszichés
problémából fakad – , ha nem törődik vele, akkor halálos bűnt követ el. S felelős
annak a személynek a kimondhatatlan szenvedéséért. S ez olyan szenvedés, mely
gyakran éveken át, sőt egy életen át tarthat, s melyet el lehetne kerülni.
Azt mondja ezzel, hogy a Katolikus Egyház püspökeinek
nagy része halálos bűnben él?
Amorth: Amikor még fiatal voltam, egy idős plébános
arra tanított, hogy a hét szentség mellett van egy nyolcadik is, s ez a
tudatlanság. S hogy ez a nyolcadik menti meg a legtöbb embert. Hiszen a halálos
bűnhöz szükséges a súlyos tárgy, de szükséges az is, hogy teljes tudatossággal
és a szabad akarat együttműködésével jöjjön létre. A püspökök részéről a
segítségnyújtás elmaradása súlyos dolog, azonban ezek a püspökök tudatlanok,
tehát hiányzik a szabadakaratú és tudatos beleegyezés.
De ép marad-e akkor a katolikus hit, amennyiben nem
hisznek a sátán létezésében?
Amorth: Nem. Elmondok ehhez egy történetet. Amikor
első alkalommal Don Pellegrino Ernettivel találkoztam, – azzal a híres
exorcistával, aki negyven évig dolgozott Velencében, – azt mondtam neki: „Ha
beszélhetnék a pápával, elmondanám neki, milyen sok püspökkel találkoztam már,
aki nem hisz a sátán létében.” A rákövetkező nap délutánján felkeresett Ernetti
atya, és elmondta nekem, hogy reggel találkozott II. János Pál pápával, s azt
mondta neki: „Szentatya, Rómában van egy exorcista, aki azt szeretné megmondani
önnek, hogy sok püspököt ismer, aki nem hiszi, hogy van ördög.” Mire a pápa:
„Aki nem hisz az ördög létében, az az Evangéliumban nem hisz.” Hát ez volt a
pápa válasza, ezt akarom csak ismételni.
Ha helyesen értem önt, ez azt jelenti, hogy sok pap és
püspök nem katolikus?
Amorth: Maradjunk csak annál, ami elhangzott, nem
hisznek az Evangéliumok igazságában. Nem szeretném, ha eretnekséget
híresztelne. Értsen meg jól: az az eretnek, akit egy ügyben figyelmeztetnek, de
a hibájában kitart. Azonban az Egyház mai belső állapotában nincs senki, aki
egy püspöknek szemére hányná, hogy nem hisz az ördög létében, a megszállottság
lehetőségében, vagy mert elmulaszt exorcistát kinevezni. Számos püspök és
bíboros nevét tudnám felsorolni önnek, akik, mikor átvették egy egyházmegye
vezetését, felkértek egy exorcistát, végezzen exorcizmust. De sok olyan
püspököt is meg tudnék nevezni, akik minden további nélkül vállalnák, hogy nem
hisznek ebben, mert ez tavalyi hó. Miért? Ez sajnos bizonyos bibliakutatók
befolyása, s itt is tudnék neveket sorolni. Mi, akik naponta a bőrünkön érezzük
az ellenség valóságát, tudjuk, hogy az ő keze benne volt többféle liturgikus
reformban.
Például?
Amorth: A II. Vatikáni Zsinat azt kívánta, hogy
bizonyos szövegeket átdolgozzanak. Azonban nem ezt tették, ehelyett teljesen
újakat írtak. Anélkül, hogy gondoltak volna arra, hogy így csak sokmindent
elrontanak kijavítás helyett. Sok rítust, mely kiállta az idő próbáját, e mánia
alapján elvetettek, elrontottak, mintha az Egyház egészen a mai napig hazudott
volna vagy csaló lett volna, s csak most érkezett volna el a zsenik, a
szuper-teológusok és szuper-bibliakutatók, szuper-liturgikusok kora, akik
pontosan tudják, hogy mi a jó az Egyháznak. Hát ez hazugság. A Zsinat egész
egyszerűen a szövegek átdolgozását akarta, s nem azok elvetését. Az exorcizmus
rítusát csak korrigálni akarta és nem átírni. Hiszen olyan imák voltak benne,
melyek 12 évszázad tapasztalatából születtek. Alaposan meg kellett volna
fontolni, mielőtt ilyen ősi, hatékony imákkat kitörölnek belőle. De nem fontolták
meg. Mi, azok az exorcisták, akik az új átmeneti Rituálé imáit kipróbáltuk,
egyöntetűleg megállapítottuk, hogy azok teljesen hatástalanok. Ráadásul az új
Rituálé a gyermekkeresztség rítusát is elrontotta. Teljesen újat szerkesztett
és a megkeresztelendő feletti exorcizmust teljesen felszámolta. Pedig ezt az
Egyház mindig igen fontosnak tartotta, s a keresztelendők exorcizmusának
nevezte. VI. Pál pápa kifejezetten tiltakozott ez ellen. Az új Áldások Könyve,
rituáléja is ezt tükrözi. Átolvastam sorról sorra. Minden utalást, hogy az Úr
megvéd az ördögtől, s hogy az angyaloknak parancsolt, hogy oltalmazzanak az
ördögi támadástól, eltávolítottak. Kihagyták a házak és iskolák megáldásának a
szövegeit. Pedig fontos ezeknek megáldása, s oltalmazása, azonban ma nincs
oltalom a sátán ellen. Nincs eszköz, nincs ima. Jézus a Miatyánkban egy
szabadító imára is tanított: „Szabadíts meg a gonosztól”, - a Sátántól. Olaszra
ezt tévesen fordították: „Szabadíts meg a gonoszságtól”. Általánosságban beszél
tehát egy rosszról, melynek nem ismeri a forrását, pedig az a rossz, amellyel
harcolni tanított bennünket az Úr Jézus Krisztus, konkrét személy, a Sátán.
Mit mond Ön, aki szinte szemtanú, terjed ma a
sátánizmus?
Amorth: Igen, egyre inkább. Amikor csökken a hit,
teret ad a babonának. Bibliai nyelven ezt úgy mondanám, hogy az ember elfordult
az Istentől és odafordult a bálványistenekhez, modern nyelven pedig: aki
elhagyja Istent, az megadja magát az okkultizmusnak. Az egykor katolikus
Európából félelmetes méretekben tűnik el a hit, s ennek a következménye, hogy a
varázslók, kártyavetők, sátánista szekták virágkorát éljük. A sátánkultuszt
olyanok, mint Marilyn Manson, a sátánista rockon keresztül terjesztik. De a
gyermekeket sem kímélik, az olyan folyóíratok, mint a Comic-füzetek varázslásra
és sátánizmusra tanítják őket.
Nagy közkedveltségnek örvendenek a spiritiszta
szeánszok, amelyeken halottakat idéznek. Ma már tartanak ilyeneket telefonon,
TV-n, rádión keresztül, jellemző módja ennek az automata írás. Már médiumra sincs
szükség, az ember maga válhat médiummá – ez érvényes a spiritiszta szeánszokra
is. A tanulók 37%-a legalábbb egyszer részt vett asztaltáncoltatáson, s mi más
ez, mint spiritiszta szeánsz? Az egyik iskolában, ahová előadni hívtak, mondták
a diákok, hogy hittanórán is csinálták a hittanárnő szeme előtt, s az nem
talált rajta kivetni valót.
De hát működik ez?
Amorth: Nincs különbség fekete és fehér mágia között.
Amennyiben a mágia működik, az mindig az ördög műve. Az okkultizmus minden
formája, valamint ez a nagy új érdeklődés a keleti ezoterikus vallások iránt
nyitás az ördög felé. S őt nem kell sokáig hívogatni.
A meggyilkolt Chiavenna-i testvérpár (Novi Ligure)
esetében rögtön mondtam, hogy itt a sátán konkrét beavatkozásáról van szó, ezek
a fiatalok minden bizonnyal sátánisták voltak. S a rendőrség közleményében
benne van, hogy mindegyiküknél sátánista könyveket találtak, mindketten
sátánimádók voltak.
Hogyan vezethet ennyire félre valakit a sátán?
Amorth: Egyhangú módszerrel. Elhiteti, hogy nincs pokol,
nincs bűn, csak egy tapasztalatról van szó, melyet okvetlenül át kell élni. A
siker, a hatalom és az érzékiség a három legnagyobb szenvedély, melyre a sátán
épít.
Hány esettel került kapcsolatba?
Amorth: Az első száz után abbahagytam a számolást.
Hogyan! Hiszen az rettenetesen sok. Könyvében azt
írja, hogy a megszállottság nem gyakori.
Amorth: Valóban. Vannak exorcisták, akik csak
diabolikus zaklatásssal találkoznak. Azonban én „örököltem” egy neves
exorcista, P. Candido eseteit, melyeket ő még nem oldott meg. Azonkívül más
exorcisták is hozzám küldik a legmakacsabb eseteket.
Mi volt az eddigi legnehezebb eset?
Amorth: Ezzel még mindig dolgozom. Több mint két éve
már. Arról a leányról van szó, akit októberben a Pápa is megáldott a Vatikánban
– ez nem volt valódi exorcizmus, mint ahogy pár újság állította. Napi 24 órán
keresztül gyötrődik, félelmetesen szenved. Az orvosok és pszichiáterek
tanácstalanok. Teljesen magánál van egyébként és rendkívül intelligens. Valóban
szomorú eset.
Hogyan kerül valaki a sátán hálójába?
Amorth: Sokféle oka lehet, ami miatt valaki az ördög
által okozott rendkívüli szenvedés áldozatává vállik. Van, amikor az illető
javát szolgálja, ismerünk ilyen eseteket a szentek életéből, de előfordulhat a
bűnben való makacs megmaradás miatt is, vagy átok miatt, továbbá ha valaki
odaígérte magát a sátánnak vagy okkultizmussal foglalkozott.
Milyen jelenségeket lehet megfigyelni egy exorcizmus
alatt?
Amorth: Emlékszem egy írástudatlan parasztra, aki az
exorcizmus alatt folyékonyan angolul beszélt, úgyhogy tolmácsra volt szükségem.
Vannak, akik emberfeletti erőre tesznek szert, mások a padló felett lebegnek,
vagy olyanok, akiket erőszakkal sem lehet a széken megtartani. Azonban az ördög
jelenlétéről csak bizonyos feltételek esetén beszélek.
Önnek soha nem ártott a sátán?
Amorth: Amikor Poletti bíboros felkért, hogy legyek exorcista,
magamat az Istenanya oltalmába ajánlottam, kértem, hogy rejtsen el a köpenyébe.
A sátán gyakran fenyegetett, azonban nem ártott.
Don Amorth, a sátánizmus egyre inkább terjed. Az új
rítus megnehezíti az exorcizmust. Nem engedték meg, hogy az exorcisták
résztvegyenek a pápai audiencián a Szent Péter téren. Mi történik itt?
Amorth: A Sátán füstje mindenhová behatolt. Talán
azért nem voltunk kívánatosak a pápai kihallgatáson, mert attól féltek, hogy
ennyi exorcista együtt el tudná űzni az ördögök légióját, akik behatoltak a
Vatikánba.
Tréfál?
Amorth: Lehet, hogy így hangzik, de nem tréfa. Nem
kételkedem abban, hogy a Sátán éppen az Egyház vezetőit célozta meg leginkább,
mint ahogyan a politikai és gazdasági élet vezetőit is.
Azt akarja ezzel mondani, hogy a háborús taktikához
hasonlóan a Sátán azt akarja, hogy az ellenfél tábornokai álljanak át a
seregébe?
Amorth: Hát ez egy hasznos stratégia. Mindig újra
bevetik. Mindenekelőtt akkor, ha az ellenfél gyengén tud védekezni. S ez alól a
Sátán sem kivétel. De hála Istennek, itt van még a Szentlélek, aki oltalmazza
az Egyházat: „A pokol kapui nem vesznek erőt rajta”. A bukások, az árulások
ellenére sem. Ez nem kell, hogy meglepjen. Az első áruló egy apostol volt, aki
igen közel állt Jézushoz: Iskarióti Judás. De az Egyház megy tovább a maga
útján. Megoltalmazza a Szentlélek, s ezért a Sátán törekvései csak
rész-sikereket szereznek a számára. A Sátán minden bizonnyal meg tud nyerni
egy-egy csatát, fontosakat is, de sohasem a háborút.
Mi
Ká Él, „Ki olyan, mint az Isten?”
Kovács Gábor atya verse
Forrás: http://www.hagiosz.net/?q=mikael
Hét angyal fújja a harsonát. Harcra fel, harcra!
Megremeg lelke a rögnek.
Lándzsák feszülnek, vértek csillognak, lovas légiók
dübörögnek.
Kardok villannak, hágcsók emelkednek, ezer meg ezer
íjász feszíti íját.
A Fény Királyának seregei a Sötétség Fellegvárát
vívják!
Harcra fel, harcra! Fújjátok a harsonát! Özönlik a
mennyei tábor.
Harcosok a halmokról, harcosok a völgyekből, harcosok
a távoli tájról!
Megszállják a hegyeket, lezúdulnak a síkra,
tűzgolyókat lőnek a várba.
Fényküllők az égbolton, harci szekerek a földön,
félelmes hősök sokasága!
Harcra fel, harcra! Nyomulnak a hősök, a föld a
fenevadak förtelmes vérét issza.
Marcona madárpókok menekülnek, vinnyogó vészvarangyok
vonulnak vissza.
Láng-lények füstölögve kihunynak, óriás-csigák nyálkás
teste pukkan.
Fújjátok a harsonát! Tüzet a várra! Törjétek a
falakat! Hatoljatok be a kapukban!
Harcra fel, harcra! A tengert a Fény Fregattjai
járják.
Ágyúk dörögnek, rakéták robbannak, sorra süllyednek a
pokoli gályák.
Fújjátok a harsonát! A Mennyei Flotta a levegőég
királyságát vitatja.
Tűz a földön és tűz az égen! Megremeg trónusán a
Hazugság Atyja.
Megadja magát a Reménytelenség Szigete, az Öröm Légiói
bevonulnak.
A Kéj Csarnokát találat éri, a Pénz Palotája leomlik,
a Gőg Színpadja füstbe-lángba fullad.
Fújjátok a harsonát! A Fény diadala a földön, a Fény
diadala az égen!
Harcra fel, harcra! Az Örökkévaló félelmetes nevében!
Harcra fel, harcra! A győzelem az égre új napot hoz.
Fújjátok a harsonát! A csillagok lehullanak, átalakul
a kozmosz.
Teremtő erők özönlenek, az anyag szívébe hatolnak,
fehéren izzik a Fekete Lyuk, a galaktikák áldoznak a
Mindenhatónak!
Mi Ká Él! Ki olyan, mint az Isten? A tüzes tóba veti
magát a Sárkány.
Mi Ká Él! Ki olyan, mint az Isten? A Királyok Királya
léptet hófehér paripája hátán.
Mi Ká Él! Ki olyan, mint az Isten? A diadalmas daliák
dübörögve arcra borulnak.
Mi Ká Él! Ki olyan, mint az Isten? Énekeljetek új
éneket, ó szentjei az Úrnak!
Guido Reni: Szent Mihály arkangyal, oltárkép 1636
(Santa Maria Della Concezione, Róma)
Szent
Mihály ima
XIII. Leó pápa (1810-1903, 1878-tól pápa) éppen
szentmiséjét fejezte be egy vatikáni kápolnában 1884. október 13-án. Már
távozni készült, amikor hirtelen megállt az oltár lépcsőjénél. Mereven állt
mintegy tíz percig, mint aki önkívületbe esett. Arca hamuszürke lett. Amikor
végre megmozdult, egyetlen szót sem szólt a körülötte állókhoz, hanem
dolgozószobájába sietett és íróasztalához ült. Ott megfogalmazta azokat az
imákat, amelyek végzését minden szentmise után elrendelte. Ezek egyike az alább
következő imádság Szent Mihály támogatásáért a sátán elleni harcban.
Szent Mihály arkangyal, védelmezz minket a
küzdelemben; a sátán gonosz kísértései ellen légy oltalmunk! Esedezve kérjük:
„Parancsoljon neki az Isten!” Te pedig, mennyei seregek vezére, a sátánt és a
többi gonosz szellemet, akik a lelkek vesztére körüljárnak a világban, Isten
erejével taszítsd vissza a kárhozat helyére! Amen.
Bizalmas munkatársainak XIII. Leó elárulta, hogy
ördögien gonosz hangot hallott, amint ezt mondta:
– El tudom pusztítani Egyházadat!
Jóságos hang válaszolt. A pápa úgy érezte, az Úr
beszél a sátánnal. Hasonlóan a Jób könyvében zajló párbeszédhez (Jób 1,6-12;
2,1-7), a sátán időt és felhatalmazást követelt, hogy csapásokkal sújtsa az
Egyházat, az Úr pedig hatalmat engedett neki a 20. század nagyobb része fölött,
hogy Egyházát próbára tegye. Ebben a megpróbáltatásban kértek segítséget az ú.
n. Leó-imák, amelyeket a pap térdenállva imádkozott a szentmisék végén, egészen
a 2. vatikáni zsinatot követő liturgikus reformig, amely a szentmise után
minden hozzáfűzött imát megtiltott. A fenti Szent Mihály ima azonban ma is
aktuális. Magánimaként nemcsak imádkozható, hanem az Egyház kifejezetten
ajánlja is a híveknek a Gonosz elleni küzdelemben.
Onesimo Cepeda mexikói püspök egy lelkigyakorlata után
elterjedt a magyar katolikusok között az a tévhit, hogy a Szent Mihály ima be
van tiltva. Ez teljesen alaptalan félelem. A püspök atya feltehetően a szintén
XIII. Leó pápától származó „Kis exorcizmus” részét képező Szent Mihály imáról
beszélt, amely így kezdődik: „Mennyei seregek dicsőséges fejedelme, Szent
Mihály főangyal...” Ez valóban tilos a Hittani Kongregáció 1985. szeptember
29-én kelt levele értelmében. A fenti Szent Mihály imát azonban imádkozzuk
bizalommal!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése